شیر و خورشید (راه و رسم دنیا)، نیکلا بوویه؛ ترجمه ناهید طباطبایی

شیر و خورشید (راه و رسم دنیا)، نیکلا بوویه؛ ترجمه ناهید طباطبایی

شیر و خورشید (راه و رسم دنیا)، نیکلا بوویه؛ ترجمه ناهید طباطبایی

  • توضیحات

کتاب شیر و خورشید اثری است از نیکلا بوویه به ترجمه ناهید طباطبایی و چاپ انتشارات چشمه.
راه و رسم دنیا یکی از چهار کتاب حاصل از جهانگردی نویسنده است. که برخاسته از سفر او به کشورهایی چون ایران، ترکیه و پاکستان است.
شیر و خورشید بخشی برگزیده از این کتاب است. که به روایت و شرح تجربیات نیکلا بوویه در سفرش به ایران اختصاص یافته است. و با نثری روان و قدرتمند شرایط جغرافیایی و سیاسی، آداب و زندگی اقوام گوناگون ایران و جریانات جاری در جامعه آن دوره را در کنار روشنفکری جاری در پایتخت به تصویر می کشد.

  • گزیده ای از کتاب شیر و خورشید

شیراز شهری آرام است که در آن هنر زندگی حتی در رفتار پلیس ها هم دیده می شود. هرگز، حتی این روزها، در این سرزمین با یکی از آن مناظر منقلب کننده ی بی عدالتی که به خاطر وضعیتش باعث تاثر می شود، رو به رو نمی شوید. چون چیزی از لطافت، مانند کندی تقطیر در آن جا هست که به دانایی ایران باستان بر می گردد. علی رغم فقر بعضی ها و حیله گری بعضی دیگر، هنوز هم این لطافت خود را با بیش ترین استمرار و ایثار نشان می دهد. یک کشاورز خصوصی، به چه انگیزه ای، شعری سنتی را که اصلا وجهه روستایی ندارد، زمزمه می کند. ناگزیر باز هم در خانه اش را به همان رنگ آبی نادر در می آورد، یا از لاستیک های کهنه، باریکه هایی به آن دقت و اصالت می برد، همان طور که در سرزمین پنج هزارساله باید باشد.

منبع  https://www.gbook.ir/

انتشارات چشمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه