همهی ما سفرهای بسیاری رفتهایم. از جادهها، رودها و دشتهای پهناوری گذر کردهایم. انسانهای بیشماری دیدهایم. قصههای زیادی شنیدهایم. قاب چشمانمان مناظر درخشانی را در خود جای داده است و در میان ویرانها و بناها به پای روایت تاریخ و اسطوره نشستهایم. آموختیم، تجربه کردیم و لذت بردیم.
و حالا تأملی کنیم در گپ و گفتی با ده نفر از اهالی سفر که خلاقانه از جستجوها، هدفها و دستاوردهایشان میگویند.»
گزیدهای از کتاب:
«در سالهای اخیر واژههای «سفر» و «دیدار» معنای متفاوتی پیدا کردهاند. اگر در گذشته «سعدی» و «ناصرخسرو» در زیارتشان از مقصد به سیر و سلوکی شخصی دست مییافتند، امروزه شور و شوقی عجیب که برای دیدار جاذبههای تاریخی و طبیعی وجود دارد و نیز انبوه گردشگران در نقاط مختلف دنیا، به تدریج گردشگری را به صنعتی تبدیل کرده است که در آن چراییِ سفر و تجربه شخصی چندان جایی ندارد. این صنعت مجموعهای است عظیم از آژانسهای مسافرتی، هتلها، رستورانها، خطوط حمل و نقل هوایی و زمینی، راهنمایان گردشگری و کتابهای راهنما، نه تنها فرصت پرسهزدن و گمشدن در پسکوچههای شهرها را به مسافر نمیدهد، بلکه با مفهوم سفر به مثابه یک «کالا» برخورد میکند. این کتاب سعی دارد ضمن ایجاد آشنایی خواننده با جنبههای مختلف گردشگری امروزه، به سفر هدفی متفاوت بخشد، به گونهای که چراییِ سفر را در ذهن هر خواننده مسافر مطرح کند تا سفر برایش به غیر از خاطرات و تصاویری به یاد ماندنی، دستاوردهای شخصی و یا حتی تأثیرات اجتماعی نیز به همراه داشته باشد.»