کتاب مشق عشق دربرگیرنده عکس های احمد ناطقی از آیین حج و سرزمین یثرب است که در سال ۱۳۸۳ موسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است.
در ابتدای کتاب در مطلب پیشگفتار پیرامون محتوای آن آمده است:
“عکس و تصویر، صرفنظر از جنبه های هنری و زیبایی شناسی اش و نیز فارغ از ویژگی های خاطره انگیزی و یاد آوری دیدنی های پیشین، چشم اندازی بس مهم و پرجاذبه برای « نگاه معنادار و هدفمند » است. زبان عکس، نگاه بسی شیواتر و دل انگیزتر و قابل فهم تر از هر زبان دیگر نوشتاری و شنیداری است.
آن گاه که از سر تأمل و ژرف اندیشی به عکس و تصویر می نگریم، نه تنها حقایق ثبت شده در آن را می یابیم بلکه با نگاه درونی، لایه های پنهان تری را نیز مشاهده می کنیم و سرانجام بی آن که اراده کرده باشیم به ساحت عبرت گام می نهیم موضوع یا « سوژه » نقش اساسی را در قابلیت بخشی به عکس ایفاء می کند.
هر سوژه ای شایسته تصویر نیست و هر تصویری شایسته نگاه و هر نگاهی راه به تأمل و عبرت نمی برد.
سرزمین وحی جلوه گاه فرود فرشتگان، مظهر چشمه جوشان لطف حضرت حق تعالی برای رستگاری انسان ها و جولانگاه تلاش های شایسته ترین بندگان خداوند، اینک دستمایه فراهم آمدن مجموعه ای از زیباترین جلوه های تاریخ و جغرافیای شگفت انگیز شیدایی انسان های موحد، نسبت به خداوند یگانه و پیامبر ختمی مرتبت و اولیا و اوصیای گرانمایه اش شده است.
گردآوری این مجموعه نه صرفا به انگیزه ارائه یک اثر هنری فاخر درباره مقدس ترین و عزیز ترین مکان های کره خاکی، بلکه با هدف فرهنگ سازی، تعمیق معارف وحی، تحکیم و تقویت رابطه دلدادگی و عشق عارفانه انسان ها نسبت به معبود و نیز یادآوری آموزه های تربیتی پیشوایان معصوم، انجام گرفته است.
آنان که توفیق دیدار و مشاهده حضوری این مکان های مقدس را داشته اند با نگاه دوباره، بهره دوچندان می برند و همچون قند مکرر، کام جان به نعمت عبرت، شیرین می کنند و آنان که لحظه دیدار و وصل را انتظار می کشند و به قول حافظ، عکس رخ یار در پیاله می بینند تا به کرشمه عنایت معبود بی نیاز و دعوت محبوب حجاز – به تعبیر اقبال لاهوری در وصف حضرت پیامبر – صلی ا … علیه و آله وسلم – دوره فراق را پایان دهند، از دریچه این عکس ها » به مشاهده جمال حضرت دوست می پردازند …”
پس از این مطلب، احمد ناطقی توضیحی درباره روند کار، باتشکر از عوامل دست اندرکار در تهیه کتاب دارد و سپس با مطالعه مقدمه ای بر شناخت یثرب به تماشای عکس ها خواهیم نشست.
عکس ها در ۸ دفتر دسته بندی شده اتد که عناوین آن بدین شرح است:
دفتر شوق
دفتر راز
دفتر شور
دفتر نیاز
دفتر پرواز
دفتر عرفان
دفتر عشق
دفتر وصل
در ابتدای هر دفتر با کنتاکت های کوچکی از عکس ها مواجه هستیم و سپس به نمایش آثار اصلی پرداخته می شود.
آثار با متون و اشغار مرتبط آذین شده اند.