«رکاب زنان در پی شمس»(از تبریز تا قونیه، از قونیه تا دمشق) نوشتهٔ حسین کرمی قراملکی

«رکاب زنان در پی شمس»(از تبریز تا قونیه، از قونیه تا دمشق) نوشتهٔ حسین کرمی قراملکی

«رکاب زنان در پی شمس»(از تبریز تا قونیه، از قونیه تا دمشق) نوشتهٔ حسین کرمی قراملکی

کتاب رکاب‌زنان در پی شمس « از تبریز تا قونیه – – از قونیه تا دمشق» به قلم حسین کرمی قراملکی

کتاب «رکاب‌زنان در پی شمس از تبریز تا قونیه – از قونیه تا دمشق» شرح سفری عرفانی با دوچرخه از «تبریز» دیار «شمس تبریزی» به «قونیه» دیار «مولانا جلال‌الدین بلخی» و «دمشق»، محل حشر و نشر شمس است. سفری در رابطه با این مسیر در سال 2007 میلادی از طرف سازمان یونسکو با نام سال مولانا ، طی شد.

این کتاب سفرنامه‌ای است که با ساختار سفرنامه‌های متداول کمی فرق دارد و در آن به فراخور محل‌ها و اتفاقات از متون عرفانی همچون «مقالات شمس»، «مثنوی معنوی»، «غزلیات شمس»، «فیه‌ ما فیه» و متون دیگر استفاده شده است.

در جای‌ جای این کتاب شرحی بر زندگی و افکار شمس و مولانا آمده است و به برهۀ تاریخی که مولانا و شمس در آن می‌زیسته اند، نگاهی انداخته است. مطالب این کتاب همگی مستند هستند و به‌ صورت علمی به حدود 190 منبع ارجاع‌دهی شده‌اند. همچنین در لابه‌لای مطالب نیز حدود 94 نقاشی از نقاشی‌های ترسیم‌شده توسط دیگر سیاحان و نقاشان عثمانی، فرانسوی، آلمانی، انگلیسی و … استفاده شده است. در انتهای کتاب نیز برای هر روز سفر، یک تصویر کلاژ از اماکن آن روز و نقشۀ سفر، به‌ صورت رنگی اضافه شده است.

دکتر «توفیق سبحانی» و «حبیب نبوی» مقدمۀ زیبایی بر این کتاب نوشته‌اند و دکتر «نادر صادقیان» نیز کار ویراستاری آن را انجام داده‌اند.

https://www.iscanews.ir/news/838599/%D8%B1%DA%A9%D8%A7%D8%A8-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%DB%8C-%D8%B4%D9%85%D8%B3-%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه