«جزیره خارک و درّ یتیم خلیج فارس»؛ جلال آل احمد

«جزیره خارک و درّ یتیم خلیج فارس»؛ جلال آل احمد

«جزیره خارک و درّ یتیم خلیج فارس»؛ جلال آل احمد

شرح خاطرات و سفرنامه نویسنده به جزیره خارک در سال 1377 خورشیدی است. این کتاب در وصف جزیره خارک از جزایر متعلق به ایران در خلیج فارس و تک‌نگاری مفیدی است که خواننده را با مسایل این جزیره در سالیان پیش آشنا می‌کند. کتاب سر فصل‌های ذیل را در بر دارد: مقدمه، آشنایی با خارک، چادرنشینان عهد نفت، زمینه زندگی خارکیان، آثار الباقیه، ورقی به تاریخ، آخرین دیدار، افسانه و روایت، فرهنگ و آخرین بخش کتاب شامل ضمائم است. کتاب با نقش‌هایی از جزیره و عکس‌هایی از دخمه‌های موجود در جزیره همراه است. نویسنده در توصیف سفر خود که به دعوت کنسرسیوم بین‌المللی نفت انجام گرفته می‌نویسد؛ هواپیمای دو موتوره‌ای ما را از آبادان برداشت که از همه درزهای آن سیاهی و روغن بیرون زده بود و هم‌چنان که بر تک‌چرخ عقب خود لم داده بود و وارفته می‌نمود، به سختی گمان می‌شد برد که قدرت پرش هم دارد. نه تشریفاتی و نه پلکانی، پا در رکاب آن گذاشتم و از راهروش که هم‌چون دالانی باریک و سربالا بود گذشتم. واقعاً قابل اطمینان نبود. به کوچک‌ترین بی‌احتیاطی سر می‌خوردی و… .

www.gisoom.com

مولف در بخشی از کتاب به تحولات و پیشرفت‌هایی که ناشی از اکتشافات و صادرات نفت و مواد نفتی اشاره دارد. وی در سفر کوتاه خود به جزیره آغاز این تحول را به چشم دیده است: (…  خارک از دم جاروب بولدوزرهای بزرگ روفته می‌شد، از خانه‌ها و نخل هایش گرفته که مزاحم فرودگاه‌ها و باراندازها بودند تا بزهایش که دست و پا گیر شده بودند و حتی ساکنانش در چنان گرم بازار متخصصان و مهندسان و مقاطعه کاران هیچ کاره بودند، گیچ و گول مانده بودند.نخل ها را می‌انداختند و خانه‌ها را خراب می‌کردند و صاحبان آن را به پولی راضی می‌کردند تا به جای آن همه مهمانسرا بسازند یا خوابگاه یا زمین تنیس. و گرچه خبر خوشی نیست. ما خبر تازه این دفتر آن است که زمانه خارک که ما می‌شناسیم بسر آمد…) .
بهمین جهت است که آل احمد ضرور دیده در دفتری آنچه را که هنوز به جای مانده یادداشت کند و کتابی فراهم آورد که (گزارش نسبتا دقیقی باشد از گذران امروز مردم آن جزیره و نگاهی بگذشته آن و نگاه دیگری به رسوم محلی و به افسانه‌ها و لهجه ها).

http://www.wikifeqh.ir/

انتشارات های مختلفی آثار جلال آل احمد رو انجام می دهند. مثل انتشارات: ژکان ، پیرامید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه