«آٹھ دن میں پورا ایران»( هشت روز در ایران_ به زبان اردو_ ترجمه نشده)؛ نویسنده: حیات رضوی اَمروهوی

«آٹھ دن میں پورا ایران»( هشت روز در ایران_ به زبان اردو_ ترجمه نشده)؛ نویسنده: حیات رضوی اَمروهوی

«آٹھ دن میں پورا ایران»( هشت روز در ایران_ به زبان اردو_ ترجمه نشده)؛ نویسنده: حیات رضوی اَمروهوی

آٹھ دن میں پورا ایران»، [هشت روز در ایران] نویسنده: [آقای] حیات رضوی اَمروهوی، مجله «عمارت کار»، اشاعات حیات، کراچی، پاکستان، جلد 8، شماره 16، ژوییه – دسامبر 2017.

سید حیات النبی رضوی (زادروز: 1941) معروف به حیات رضوی اَمروهوی در شهر اَمروها (هندوستان) به دنیا آمد. وی به همراه خانواده‌اش در دسامبر 1947 به پاکستان مهاجرت نمود و در شهر کراچی ساکن شدند. آقای حیات رضوی اَمروهوی مهندس معمار است. «انجمن ترقی اردو(پاکستان)» در شهرکراچی برای گسترش زبان اردو کار می‌کرد مهندسِ معمار ساختمانِ این انجمن، ایشان بود. وی در سال 1979 به عربستان رفت و تا سال 1992 آنجا مشغول کار بود.

وی مجله ای به زبان اردو با عنوان «عمارت کار» منتشر می‌کند که دوبار در سال از شهر کراچی منتشر می‌شود. این مجله دربارة معماری و آثار باستانی پاکستان و دیگر نقاط مشهور جهان است. آقای حیات رضوی اَمروهوی در ماه اوت 2016 به ایران سفر نمود که سفرنامه کوتاهش را در همین مجله «عمارت کار» چاپ کرد.

آقای حیات رضوی اَمروهوی به همراه سه نفر از دوستانش از راه زمینی برای گردش به ایران سفر کنند.  در بینشان حسابدار کمپانی خارجی  و یک  پزشک بود. پزشک پاکستانی حدود 8 سال در روستایِ ابوزید آباد در کاشان طبابت کرده بود و از آنجایی که فارسی را خوب می دانست، آقای حیات رضوی چند سال به خاطر همسفری با این پزشک، سفرش را به عقب انداخته بود.

مسیر سفر: از کراچی به مرز زمینی پاکستان و ایران- با هواپیما به تهران و در «هتل جهان» اقامت کردند- از تهران با تاکسی به همدان، قم، کاشان، اصفهان، شیراز. با هواپیما از شیراز به مشهد. دوستِ حسابدار در تهران برایشان رانندة تاکسیِ پاکستانی در مشهد جور کرد. این رانندة پاکستانی سالها در مشهد اقامت داشت و در مشهدگردی در خدمت پاکستانی‌ها بود. با هواپیما از مشهد به تهران و سپس از راه دبی به کراچی و برگشت به پاکستان.

مکان‌هایِ بازدید:

– در همدان:  اقامت در هتل بین‌المللیِ باباطاهر همدان [*]، مزارِ بابا طاهر، غار علی صدر، مزار ابن سینا.

– در مسیر همدان به اصفهان: کاخ شاه طهماسب در قزوین.

– در اصفهان: منار جنبان، هشت بهشت، چهل ستون، تخت جمشید، پل خواجو.

– در شیراز: باغ ارم، مزار سعدی، مزار حافظ، بازار وکیل، حرم حضرت شاهچراغ [**].

– در نیشابور: قدم‌گاهِ امام رضا علیه السلام.

– در مشهد: حرم امام رضا علیه‌السلام.

– در تهران: کاخ موزه سعدآباد، برج میلاد، میدان انقلاب[***]، بازار بزرگ، رستوران هندی.

ژول ورن (1828-1905) دورِ دنیا را در هشتاد روز گشت، آقای حیات رضوی اَمروهوی و دوستانش، ایران را در 8 روزسیر کردند. این سفرنامه از اندک سفرنامه هایِ اردو است که گردشگران به کاشان و همدان هم رفته اند. آقای حیات رضوی بنا به تحصیلاتش رشته معماری چنان از دیدنِ غار علی صدر شگفت زده شده بود که نوشته است «اگر دربارة این غار خوب تبلیغ شود، کِششِ زیادی برای گردشگران ایجاد خواهد شد». در این سفرنامة کوتاه 24 تصویر رنگی که از زوایه هایِ خوبی گرفته شده اند، چاپ شده اند.

از آنجایی که هر چهار گردشگر از سادات رضوی هستند، زیارت حرم امام رضا علیه‌السلام با همان کیفیت روحانی‌شان توصیف شده است.

در همین سفرنامة کوتاه آقای حیات رضوی مثل همة گردشگرانِ خارجی دربارة ایران، مشکل پول ایران: ریال، تومان و برداشتن و گذاشتنِ صفر را توضیح داده است: «75 هزار تومان = 750000 ریال است» و با تعجب نوشته است «اینجا وقتی 75 تومان می‌گویند منظورشان 75هزار تومان است».

از تهران با راننده‌ای طی کردند که 5 روز آنها را به این چند شهر ایران ببرد با پرداخت 800 دلار، اما در کاشان راننده با دعوا زیرحرفش زده از آنها 550 دلار دیگر خواست و آنها ناچار شدند که بپردازند یعنی 1350 دلار به آن رانندة شیّاد دادند!

پی نوشت

[*] در متن «هتل بابا تاج کونتی نینتال» نوشته شده است.

[**] در متن نوشته شده است که در نیشابور حرمِ شاهچراغ را زیارت کردیم.

[***] در متن نوشته شده است که دلیل نامگذاری این میدان به این دلیل بوده است که آیت‌الله خمینی هنگام ورود به ایران نخستین سخنرانی‌اش را در اینجا ایراد کرد.

کتاب به پیشنهاد خانم لیلا عبدی خجسته

https://www.safarvaname.ir

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه