«سفر بر گذشتی» (پا به پای ناصرخسرو بر جاده ابریشم در هزارمین زادروز او)، محمدرضا توکلی صابری

«سفر بر گذشتی» (پا به پای ناصرخسرو بر جاده ابریشم در هزارمین زادروز او)، محمدرضا توکلی صابری

«سفر بر گذشتی» (پا به پای ناصرخسرو بر جاده ابریشم در هزارمین زادروز او)، محمدرضا توکلی صابری

توكلى صابرى، استاد بازنشسته داروسازى و شيمى پزشكى، در سال ١٣٨٢ براى اولين بار مسير سفر ناصرخسرو را به تدريج در طى هفت سال پیموده و از مكان‌هايى كه ناصرخسرو گذشته بود، عكس و فيلم گرفت. ایشان گزارش خود از اين ديدارها را در كتاب سفر برگذشتنى نوشته است.

توکلی صابری در پايان اين مسير طولانی به ديدار مزار ناصرخسرو در كوهستان‌هاى بدخشان رفته و گزارش این سفر و اولين عكس‌ها از آرامگاه ناصرخسرو را در كتاب سفر ديدار منتشر كرد. هر دو كتاب سفر برگذشتنى و سفر ديدار موفق به دریافت جايزه ادبی جلال آل احمد شدند.
ناصرخسرو اولين كسى است كه سفرنامه حج نوشته است و در هزاره پس از وى كسان بسيارى چه از كشورهاى اسلامى و چه از اروپا، آمريكا، آسيا، و استراليا به حج رفته و گزارش سفر خود را نوشته‌اند.

سفر برگذشتنى شرح سفر محمدرضا توكلى صابرى به مناسبت هزارمين زادروز ناصرخسرو شاعر، فيلسوف، و جهانگرد ايرانى است. توكلى صابرى براى اولين بار مسير سفر ناصرخسرو را به تدريج در طى هفت سال رفته و از روستاها، شهرها و كشورهايى كه ناصرخسرو گذر كرده و از بناها، مسجدها، قلعه‌ها، دروازه‌ها، دولاب‌ها، کاريزها، زيارتگاه‌ها، مزارها، گورستان‌ها، بازارها، کليساها، چشمه‌ها، نيل سنج‌ها، آبشارها، و زيارتگاه‌هايى كه ناصرخسرو بازديد كرده، عكس و فيلم گرفته و گزارش خود را از اين ديدارها نوشته است.

كتاب سفر برگذشتنى، سفرنامه‌اى در سفرنامه است، زيرا نه تنها شرحى بر سفرنامه ناصرخسرو است، سفرنامه نويسنده را نيز در بردارد. در اين كتاب بخش‌هاى مبهم سفرنامه روشن شده و نكات تازه‌اى در مورد سفرنامه ناصرخسرو گزارش شده است. در اين كتاب خواننده با تغييراتى كه پس از هزار سال در مسير سفر ناصرخسرو رخ داده است آشنا مى‌شود.

توكلى صابرى در پايان اين مسير دراز به ديدار مزار ناصرخسرو در بدخشان رفته و گزارش آن را در كتاب «سفر ديدار» منتشر كرده است.

www.ibna.ir

از انتشارات علمی و فرهنگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه