«سفرنامه سکینه سلطان» (وقارالدوله)، مصحح کیانوش کیانی هفت لنگ

«سفرنامه سکینه سلطان» (وقارالدوله)، مصحح کیانوش کیانی هفت لنگ

«سفرنامه سکینه سلطان» (وقارالدوله)، مصحح کیانوش کیانی هفت لنگ

سکینه سلطان وقارالدوله سفرنامه خود را چنین آغازکرده است:

در سال یکهزار و سیصد و بیست و سه ئیلان ئیل، به حکم مطاع اعلیحضرت قدرقدرت اقدس شهریاری روحی و روح العالمین له الفداء ــ و فرمایش حضرت صدارت عظمی ــ دامت شوکته ــ وحضرت علیۀ عالیۀ متعالیۀ نوابه شمس­الدوله ــ دامت شوکتها ــ به همراهی نوابۀ علیه، انیس‌الدوله ــ دامت شوکتها ــ باید به شیراز بروم.

در ادامه دعای حرکت سفر را چنین می­گوید: «خداوند عالم را قسم می‌دهم به حرمت مسافران دشت کربلا که سفر شاه عالم پناه ــ روحی فداه ــ را بی خطر کند، انشاءالله، خودش و همراهانش به سلامت برگردند، از تصدق سر همه، این سفر را هم برای همه ماها بی خطر کند. امیدوارم روز مبارکی باشد که وارد شیراز بشویم و عروس، به سلامت خدمت حضرت اشرف اسعد والا، مشرف و مطبوع خاطر مبارکشان شده و ماها مقضی المرام و دلخوش، به سلامت به این ولایت مراجعت نماییم این دعا از من و خیل ملائک، آمین.

مصحح کتاب ویژگی این سفرنامه را در این می‌داند که دارای جنبه‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی، دینی و ادبی است، او برای ویژگیهای سبک ادبی اثر حدود بیست مورد را با توضیحات بررسی کرده است. کتاب دارای زیرنویس های مفید برای درک و شناخت بیشتر خوانندگان از شخصیتها و آبادی های سفرنامه می­باشد.
در انتهای کتاب فهرست هایی مختص اشخاص، مکان ها، اصطلاحات زمان و مکانهای مقدس را به انضمام کتابنامه آورده است. همچنین چند عکس از زنان دوره قاجار در انت های کتاب به چاپ رسیده است. یک نکته قابل تذکر به خوانندگان این است که یکی از عکس های کتاب فوق تصویر انیس ­الدوله همسر ناصرالدین شاه است که امیدوارم مخاطبین با انیس ­الدوله عروس در این کتاب اشتباه نگیرند.

وقارالدوله سفرنامه را روزانه و منزل به منزل نوشته است و اگرچه به وقایع خیلی مفصل و مشروح نپرداخته ولی در نوع خود بی نظیر است چرا که یک زن نوشته، کاری که در آن مقطع زمانی به ندرت اتفاق افتاده و دوم اینکه مطالب جالب خصوصاً آداب و رسوم از جمله برخوردها، تعارفات و پیشکشها را که بیشتر مشغولیات زنانه است به خوبی بیان کرده است.

آغاز سفر حج وقارالدوله سه شنبه ۲۶ جمادی الاولی سال ۱۳۱۷ق. و آخرین روزی که در بازگشت تاریخ گزاری کرده سه شنبه ۵ ذی حجه سال ۱۳۱۸ق. است. اما روز بعد از آن، یعنی ششم ذی حجه هم یادداشتی به مناسبت ورود چند تن از خانم‌ها برای بازدیدش نوشته است: «وجیه‌السلطنه و حضرت علیه دلبر خانم و حضرت علیه حاجیه دلپسند خانم تشریف آوردند.

ختم کتاب را به قدوم شریف این خواتین عظام قرار دادیم که یوم چهارشنبه ششم ذی حجّه یوم تشریف فرمای این خانم‌ها و ختم کتاب بعون‌الله تعالی به تاریخ هزار‌ وسیصد وهجده هجری تمام این سفرنامه این بیچارۀ پرگناه روسیاه خداوند قسمت من هم بکند»

WWW.iketab

انتشارات تراوش قلم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه