«روح گریان من»(داستان واقعی یک جاسوس زن کره‌ای)كيم هيون هی؛ ترجمه: فرشاد رضايی

«روح گریان من»(داستان واقعی یک جاسوس زن کره‌ای)كيم هيون هی؛ ترجمه: فرشاد رضايی

«روح گریان من»(داستان واقعی یک جاسوس زن کره‌ای)كيم هيون هی؛ ترجمه: فرشاد رضايی

کيم هيون هی سال 1962 در گاسونگ کره شمالی به دنیا آمد. پدرش عضو حزب بود و در وزارت امورخارجه کره شمالی منصب مهمی داشت. کیم هیون هی سال‌های ابتدایی کودکیش را در کوبا گذراند. او سپس به کره شمالی برگشت و در پیونگ یانگ تحصیلاتش را ادامه داد.

کیم هیون هی پس از پایان دبیرستان موفق شد به دانشگاه کیم ایل سونگ برود و در دانشکده زیست‌شناسی تحصیل کند. اما مدتی بعد با پیشنهاد پدرش به کالج زبان‌های خارجی پیونگ یانگ رفت و به تحصیل در رشته‌ی زبان ژاپنی مشغول شد. همین اتفاق زندگی او را تغییر داد. او به عضویت حزب در آمد و به عنوان جاسوس کره شمالی آموزش‌های سخت نظامی را گذراند. پس از آن هیون هی با نام مستعار «اوک هوا» زندگی کرد.

ماموریت بزرگ او برای دولت کره شمالی بمب‌گذاری هواپیمای 858 بود که با موفقیت انجام شد. هر چند او و هم دستش پس از پایان ماموریتشان درحالی‌که قصد فرار به رم از طریق بحرین را داشتند، در فرودگاه بحرین دستگیر شدند. هر دوی آن‌ها سیانور به همراه داشتند و موظف بودند خودکشی کنند. مامور «کیم سونگ ایل» خود کشی کرد اما هیون هی با وجود جویدن سیانور زنده ماند و به مقامات کره جنوبی تحویل شد. او در دادگاهی در کره به مرگ محکوم شد اما رئیس جمهور وقت کره جنوبی «رو تائه وو» علی‌رغم فشارها و مخالفت‌ها  او را عفو کرد. «تائه وو» معتقد بود هیون هی به دلیل شست‌وشوی مغزی در کره شمالی دست به چنین کاری زده است و باید فرصتی برای زندگی دوباره به او داد .

کیم هیون هی اکنون مادر دو فرزند است و به زندگی مخفیانه‌اش در کره جنوبی ادامه می‌دهد.

 كيم هيون هی از فرصت زندگی دوباره‌اش، برای نوشتن کتاب روح گریان من استفاده کرده است. این کتاب خودزندگینامه‌ایست که سال 1993 در کره جنوبی منتشر شد. روح گریان من حقایق دردناکی را درباره‌ی رژیم کمونیستی کره شمالی آشکار می‌کند.

هیون هی مقدمه‌ی کتابش را با ترسیم دادگاهش آغاز می‌کند و از احساسش می‌نویسد: «من مسئول مرگ 115 انسان بودم. ولی عجیب آن که تا قبل از قدم گذاشتن به آن دادگاه متشنج، تا این حد با تاثر و ترسم از کاری که انجام داده بودم مواجه نشده بودم. گرچه در یک هواپیما بمب‌گذاری کرده بودم، نه انفجار را دیده بودم و نه محل سقوط هواپیما را و تا آن لحظه این حس عجیب را داشتم که از هرگونه جرمی مبرایم؛ انگار اصلا جرمی اتفاق نیفتاده یا تقصیر من نبوده است.» او ادامه می‌دهد:«بزرگ‌ترین عذاب برای من دیدن چند پیرزنی بود که هنوز کورسوی امیدی داشتند که شاید همه این‌ها یک شوخی بود و دولت کره جنوبی اعضای خانواده شان را در جایی مخفی کرده و آن‌ها هنوز زنده‌اند.»

او در ادامه با جزئیات زندگیش از روزگار کودکیش در کوبا و سپس پیونگ یانگ می‌گوید. هیون هی در کتاب روح گریان من درباره‌ی دوران تحصیلش در پیونگ یانگ موضوعات جالبی را مطرح می‌کند. آنچه بیش از همه از صحبت‌های او می‌توان فهمید اینست که تنها مسئله‌ی پراهمیت در مدارس کره شمالی آموزه‌های مربوط به رهبر کبیر و ایده‌ها و دستورات او بود. آثار شست‌وشوی مغزی در همه جای کتاب  هيون هي به چشم می‌خورد.

موخره‌ی کتاب نامه‌ای است که هیون هی سال 1991 از سئول برای پدر و مادرش نوشت. نامه‌ای دو صفحه‌ای و ساده که معلوم نیست هرگز به دست خانواده‌ی کیم رسیده باشد. نگرانی واضح هیون هی در کتاب و پس از پایان اعترافاتش سرنوشت خانواده‌اش است. در مصاحبه‌ای که سال 2013 در بی بی سی پخش شد بیان شده است که این خانواده دستگیر شده و به اردوگاه کار اجباری فرستاده شده‌اند.

رمی کائوفر روزنامه نگار فرانسوی در «کتاب سیاه کمونیسم» درباره‌ی کتاب روح گریان من گفته است: «الان خیلی زود است که مشخص شود چه مقدار از محتوای این کتاب ساختگی است.»

کتاب روح گریان من در کشورهای بسیاری ترجمه و منتشر شده است. نویسنده روح گریان من را به خانواده‌ی قربانیان پرواز 858 تقدیم کرده است.

www.fidibo.com

چند انتشارات کتاب روح گریان من را چاپ کرده اند مانند انتشارات ققنوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه