«در جستجوی شانگری لا»،(سفرنامه و عکس‌های کشمیر، هند، نپال و تبت)؛ مهدی فاضل بیگی

«در جستجوی شانگری لا»،(سفرنامه و عکس‌های کشمیر، هند، نپال و تبت)؛ مهدی فاضل بیگی

«در جستجوی شانگری لا»،(سفرنامه و عکس‌های کشمیر، هند، نپال و تبت)؛ مهدی فاضل بیگی

شانگری لا، واژه ی سانسکریت و به معنای سرزمین آرامش و سکوت است.در بسیاری از افسانه ها و متون مذهبی مردم هیمالیا از شانگری لا یاد شده ؛شهری که برای دفاع از مردمش در برابر حمله ی اهریمن،برای همیشه در گوشه ای از هیمالیا از نظرها پنهان شده است.گرچه شاید شانگری لا شهری افسانه ای باشد،اما آنقدر شواهد و مدارک وسوسه انگیز مبنی بر وجود آن در دست بود که در دهه های 40 و 50 میلادی آلمان و آمریکا گروه های تحقیقاتی و اکتشافی خود را مامور یافتن آن و دستیابی به دانش،اسرار و منابع بی پاینش کردند.پس از پایان جنگ جهانیدوم،هیپی ها و جوانان اروپایی و آمریکایی در جستجوی شانگرلای رهسپار هیمالیا شدند؛این بار اما برای یافتن آرامش،سکوت،صلح.
سفرنامه های متعددی درباره ی سرزمین،مردم،فرهنگ و طبیعت هند،تبت و هیمالیا نوششته شده که البته بیشترشان را کاشفان و گردشگران غربی نگاشته اند.در این سفرنامه کوشیده ام از نگاه گردشگر و جستجوگری ایرانی این مناطق را تجربه کنم.جستجوگری که علاقه ی خاصی به یافتن نشانه ها و آثار بر جای مانده از فرهنگ و ادبیات تمدن ایران در این مناطق دارد.همچنین کوشیده ام گزیده ای از گنجینه ی ادبیات و شعر پارسی زبانان ساکن شبه قاره ی هند و هیمالیا را در کنار مکتوبات سفرنامه بیاورم.این منابع فراموش شده شامل اشعاری است که پارسی زبانان در توصیف شبه قاره ی هند سروده اند و به نوعی بیان نگرش،احساس و تعلق خاطرشان به این سرزمین هاست.

شانگری‌لا به معنای جایی برای آرامش و سکوت تعریف شده است و نویسنده در پیشگفتار مناطقی را که بیشترین احتمال یافتن شانگری‌لا در آنها وجود دارد، معرفی کرده و سپس روایتش را در سه فصل بیان می‌کند.

فصل اول، شرح سفر یک ماهه در منطقه کشمیر است؛ جایی که به واسطه چهره‌ها، نام‌ها، غذاها، خرده فرهنگ‌ها و… به ایران کوچک معروف است. تاریخ مختصر کشمیر، سابقه زبان و ادب پارسی در هند و بیان زیبایی‌های سرینگر؛ خواهرخوانده ونیز ایتالیا، از جمله بخشهای خواندنی این فصل است.در فصل دوم، نویسنده سفری به دره اسپیتی، که به معنای سرزمین میانی است، می‌کند. و ضمن توصیف جاده‌ها و روستاهای مختلف، به توضیح نظام طبقاتی و فرهنگ غذایی هند می‌پردازد.

فصل سوم به شرح سفر به نپال، کاتماندو و منطقه موستانگ، توصیف آداب و رسوم هندوهای نپال، بیان تاریخچه موستانگ و برخی از رسوم عجیب و مخصوص این منطقه اختصاص دارد.

هدف نویسنده از این سفرها رسیدن به مناطق بکر و دور افتاده است به خوبی توانسته تصویری جذاب را از زندگی و فرهنگ مردمان این سرزمین‌ها، توصیف آرامش این مناطق و همچنین سختی‌هایی که لازمه هر سفری است، ارائه کند. یکی از ویژگی‌های جالب این کتاب، تنوع عکس‌های آن است که علی‌رغم سیاه و سفید بودن تعدادی از آن‌ها، مطالعه این سفرنامه را جذاب‌تر می‌کند.

مطالعه این سفرنامه علاوه بر جذابیتش برای خواننده معمولی، برای کسی که می‌خواهد به این مناطق سفر بکند، تا حدی راهنمای خوبی است.

نشر مثلث

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه