اسطوره شانگری لا: تبت ، سفرنامه نویسی و خلق منظره مقدس غربی

نویسنده : پیتر بیشاپ

شانگری لا. آرکادیایی (تصویری از زندگی در حومه شهر که معتقد است کامل است ) که در دره ای دورافتاده و خلوت پنهان شده است. دشتی وسیع و بادگیر که در میان قله های دور مشرق زمین قرار داشت؛ تبت. با شروع تقریباً یک شایعه در اواسط قرن هجدهم ، تبت در طول قرن بعدی صنعتی شدن به یکی از آخرین مکانهای مقدس بزرگ رمانتیسیسم ویکتوریایی تبدیل شد و بسیاری از رمز و راز ، قدرت و ابهام فضاهای مقدس را تجربه کرد. در این مطالعه استادانه ، پیتر بیشاپ نوشته های سفرهای غربی در تبت را بررسی می کند تا ایجاد ، تحقق و زوال چشم انداز این مکان فوق العاده را ترسیم کند.

اسقف نشان می دهد که سفر جهان ها را کشف نمی کند ، بلکه آنها را می سازد. او موضع یونگی را می گیرد که تبت به طور ناخودآگاه نمایشگر دوره ای بوده است که شیوه های تخیلی به عنوان حقیقت درک می شوند و حقیقت مورد بازنگری مکرر قرار می گیرد. هر نسلی از نویسندگان، مشغولیت ها ، خواسته های برآورده نشده ، ترس ها و امیدهای خود را آشکار می کند ، زیرا ناخودآگاه با نمایش آن بر تبت آگاه می شود. اسقف با دنبال کردن مبلغان ، سربازان ، ديپلماتها ، عارفان ، بازرگانان ، ماجراجويان و شاعران غربي ، ساختار عميق تخيلات اروپايي را آشكار مي سازد و تغيير آن را در ساخت اسطوره تبت طرح مي كند.

اسطوره شانگری لا نه به جزئیات تاریخی اکتشاف و توسعه تبت اهمیت می دهد ، بلکه به پدیدارشناسی تخیل ، شیوه تجربه و تصور تبت در نظم جهانی غرب توجه دارد. اسقف بیشتر به جایی که مسافران از آنجا می آمدند تا جایی که می رفتند نگاه می کند و با این کار رابطه پیچیده بین تخیل فرهنگی ، منظر فیزیکی و حس مقدس را ترسیم می کند. روایت غنی و استفاده مداوم از خاطرات ، نامه ها ، تاریخ ها و آثار داستانی ، این کتاب را به کتابی جذاب تبدیل کرده است که برای هر کسی که به تاریخ فرهنگی اروپا و قدرت تخیل علاقه دارد ، جالب خواهد بود.

منبع : https://www.amazon.com/Myth-Shangri-Writing-Creation-Landscape/dp/0520066863

 

The Myth of Shangri-la: Tibet, Travel Writing and the Western Creation of Sacred Landscape

Peter Bishop

 

Shangri-la. An arcadia hidden in a remote, secluded valley. A vast, wind-swept plain cradled among the far away peaks of the Orient. Tibet. Beginning almost as a mere rumor in the mid-eighteenth century, Tibet evolved over the next century of industrialization into one of the last great sacred places of Victorian romanticism, taking on much of the mystery, power, and ambiguity of more traditionally experienced sacred spaces. In this masterful study, Peter Bishop examines Western travel writings on Tibet to trace the creation, fulfillment, and decline of the landscape of this fantastic place.

 

Bishop shows that travel does not discover worlds, but rather constructs them. He takes the Jungian stance that each Tibet has been the creation of the unconscious at work in the representatives of an era, imaginative practices coming to be understood as truth, truth subject to repeated revision. Each generation of writers reveals preoccupations, unfulfilled wishes, fears, and hopes as the unconscious is made conscious by its projection onto Tibet. By following the trail left by Western missionaries, soldiers, diplomats, mystics, traders, adventurers, and poets, Bishop uncovers the deep structure of the European imagination and plots its transformation in the making of the Tibetan myth.

 

The Myth of Shangri-la is not so concerned with the historical details of the exploration and development of Tibet as with the phenomenology of the imagination, the way Tibet was experienced and imagined in the Western world order. Bishop looks at where travellers were coming from more than where they were going, and in doing so he delineates the complex relationship among cultural imagination, physical landscape, and the sense of the sacred. His rich narrative and sustained recourse to diaries, letters, histories, and works of fiction make this a fascinating book that will be of interest to anyone interested in European cultural history and in the powers of the imagination.

به پیشنهاد جناب آقای احسان نیک گفتار

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

© طبق قانون کپی رایت تمامی حقوق مربوط به این سایت محفوظ می باشد و فقط انتشار آن با ذکر لینک بلامانع است.