«آنجا که باد کوبد» (سفرنامه و عکس باکو به همراه سفرنامه الکساندر دوما در محرم ققفاز)؛ معصومه صفایی راد

«آنجا که باد کوبد» (سفرنامه و عکس باکو به همراه سفرنامه الکساندر دوما در محرم ققفاز)؛ معصومه صفایی راد

«آنجا که باد کوبد» (سفرنامه و عکس باکو به همراه سفرنامه الکساندر دوما در محرم ققفاز)؛ معصومه صفایی راد

سفرنامه‌نویسی ژانری مهم در ادبیات جهان است که متاسفانه در کشور ما زیاد جدی گرفته نشده است. کتاب «آنجا که باد کوبد» که به تازگی توسط انتشارات “کتابستان” منتشر شده، روایت سفری ده روزه به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان است.

نویسنده این کتاب که کتاب سفرنامه بوسنی او با نام “به صرف قهوه و پیتا” سال گذشته در انتشارات “سوره مهر” به چاپ رسیده بود، در سفرش که مقارن با دهه محرم انجام شده، سعی کرده در حد توان تصویر‌هایی از عزاداری در آن منطقه را به خوانندگان خود نشان دهد. اما کتاب فقط روایت محرم باکو نیست.

صفایی راد این بار هم مثل سابق از تاریخ و سیاست و هنر غافل نمانده و البته مردم آذربایجان و فرهنگشان مهم‌ترین بخش کتاب او هستند.

نکته قابل توجه «آنجا که باد کوبد» این است که نویسنده در جای‌جای کتاب، سفرنامه‌ی خویش را با سفرنوشت ایرانیانی که در دوران قاجار در مسیر سفر حج از بادکوبه دیدن کرده بودند، همراه کرده و نظراتشان را مقابل هم قرار داده است.

همچنین صفایی راد که خود سابقه مترجمی دارد، در بخشی از کتاب به سراغ الکساندر دومای فرانسوی (نویسنده مشهور کتاب‌های کنت مونت کریستو و سه تفنگدار) رفته و بخش‌هایی از کتاب “تأثرات سفر” او که شامل سفرنامه دوما به قفقاز بوده را به فارسی ترجمه کرده است.

«مشکل اینجا بود که کسی از آدمی که می‌خواست به باکو سفر کند انتظار نماز خواندن نداشت! من دقیقا در روز شروع ســفرم خاله شدم و مستقیم از بخش نوزادان بیمارستان سوار اتوبوس قم-تهران شدم و نفر آخر پای اتوبوس باکو رسیدم و تازه نماز هم می‌خواستم بخوانم! در صدم ثانیه که راننده و مسافرها سرشان به جادهی کیف‌ها گرم بود خودم را رساندم به نمازخانه‌ی ترمینال غرب و حالا این وسط خدا هم شوخی‌اش گرفته بود و اذان نمی‌شد!
بالاخره آن نماز مغرب و عشا خوانده شد ولی این تازه قسمت راحت ماجرا بــود چــون اتوبوس قطعا برای نماز صبح جایی نمی‌ایستاد! یک بطری آب با خودم برداشتم و خودم و نمازم را سپردم به خدا و سوار شدم.»
باکو پایتخت جمهوری آذربایجان نه در گذشته و نه در امروز برای ایرانیان غریبه نبوده.
“آنجا که باد کوبد” روایت سفر ده روزه‌ی دختری است به باکو و تلاشش برای شناختن فرهنگ و آدم‌ها آن دیار. کتاب سفر او با سفرنامه‌های قاجاری بادکوبه و سفرنوشت‌ محرمی الکساندر دوما در قفقاز -که برای اولین بار به فارسی ترجمه شده- همراه است. شما هم همسفر شوید!
https://nivaar.ir/

https://www.mizan.news/

از انتشارات کتابستان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه